Misja Uczelni
Akademia Bialska im. Jana Pawła II nawiązując do tradycji powstałej w 1628 r. Akademii Bialskiej w tym mieście ma aspiracje stać się w pełni nowoczesną akademicką szkołą wyższą. W dążeniu do akademickości jej misją jest kształcenie młodzieży na wysokim poziomie jakościowym na studiach I, II stopnia ze szczególnym uwzględnieniem dziedziny nauk o zdrowiu z kierunkami: fizjoterapia, pielęgniarstwo, ratownictwo medyczne, turystyka i rekreacja, zdrowie publiczne oraz nauk ekonomicznych i nauk społecznych, a także inicjowanie i prowadzenie badań naukowych, w tym działań na rzecz rozwoju miasta i regionu. W wyniku tych działań w ciągu najbliższych kilku lat uczelnia winna uzyskać pierwsze uprawnienia doktoryzowania w dziedzinie nauk o zdrowiu.
Strategia rozwoju
Akademia Bialska im. Jana Pawła II jest publiczną uczelnią zawodową, która prowadzi kształcenie na studiach o profilu praktycznym. Uczelnia została utworzona w 2000 r. jako Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, a w 2023 r. zmieniła nazwę na obecną. Od początku zadaniem Akademii Bialskiej było
prowadzenie kształcenia uwzględniającego potrzeby
otoczenia społeczno-gospodarczego, co zostało ostatnio podkreślone przez Ministerstwo Edukacji i Nauki,
w Ustawie 2.0, wyznaczając tym samym kierunki
rozwoju Uczelni na kolejne lata.
Świadomi oczekiwań jakie ma młodzież z terenu Polski wschodniej oraz pełni zrozumienia dla potrzeb, które wyrażane są przez społeczność lokalną, wyznaczamy następujące cele strategiczne służące rozwojowi Uczelni:
- kształcenie studentów oparte na praktyce i badaniach naukowych;
- inwestycja w rozwój naukowy kadry dydaktycznej;
- realizacja oczekiwań i potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego w zakresie kształcenia;
- usprawnianie zarządzania uczelnią;
- promowanie postaw proekologicznych;
Do każdego z celów strategicznych planowane są następujące działania:
Kształcenie studentów oparte na praktyce i badaniach naukowych
- Kształtowanie studentów na kreatywnych, pewnych swoich możliwości obywateli, którzy będą mieli wpływ na rozwój społeczeństwa w wymiarze lokalnym i globalnym.
- Wspieranie edukacji podyplomowej i kształcenia ustawicznego.
- Zwiększanie kompetencji studentów poprzez ich aktywny udział w projektach badawczych, społecznych i edukacyjnych.
- Dalsza integracja programów studiów z praktyką. Zaopatrzenie absolwentów w wiedzę akademicką, umiejętności interdyscyplinarne i kompetencje zawodowe odpowiadające wymaganiom i wyzwaniom rynku pracy.
- Doskonalenie jakości kształcenia na istniejących kierunkach studiów i tworzenie nowej oferty edukacyjnej odpowiadającej aktualnym potrzebom rynku pracy.
- Otwarcie nowych specjalności i kierunków związanych z dbałością o środowisko naturalne.
- Umożliwienie personalizacji kształcenia poprzez dostosowanie edukacji do indywidualnych potrzeb oraz rozwijanie pasji i talentów.
- Pobudzanie studentów do rozwoju ich indywidualnych zdolności.
- Rozwijanie zaangażowania studentów poprzez system stypendialny.
- Umiędzynarodowienie kształcenia poprzez stworzenie możliwości zdobywania wiedzy w uczelniach zagranicznych.
- Pozyskiwanie kandydatów na studia z zagranicy, ze szczególnym nastawieniem na kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu.
- Powiększenie oferty edukacyjnej o studia w języku angielskim, ale również stworzenie możliwości studiowania dla obcokrajowców w języku polskim organizując im naukę języka.
- Przygotowywanie studentów do rozwoju ich karier poza regionem poprzez szerszą implementację programów ERASMUS+, funduszy norweskich i innych.
- Wprowadzenie „dodatku dydaktycznego”, motywującego zaangażowanie kadry w prowadzenie zajęć na bardzo wysokim poziomie.
- Wprowadzenie programu „super belfer” podnoszącego potencjał dydaktyczny pracowników i tworzącego więź na linii uczeń - mistrz.
- Wsparcie osób niepełnosprawnych poprzez dostosowanie dydaktyki i infrastruktury Uczelni.
Inwestycja w rozwój naukowy kadry
- Dążenie do doskonałości w dydaktyce poprzez rozwój w badaniach naukowych polegających na poprawie efektywności i jakości z wykorzystaniem mechanizmów wynagradzania.
- Stworzenie ścieżek rozwoju kariery oraz warunków rozwoju naukowego dla najbardziej utalentowanych pracowników w powiązaniu z istniejącym systemem stypendiów naukowych.
- Wsparcie kreatywności pracowników i zapewnienie im możliwości rozwoju i realizacji działań w zakresie badawczo-dydaktycznym w oparciu o nowoczesne zaplecze szkoleniowe i infrastrukturę badawczą.
- Przyciąganie pracowników gwarantujących najwyższą jakość kształcenia i możliwość edukowania wysokokwalifikowanych kadr w centrach badawczych.
- Promocja osiągnięć naukowych, zwiększenie ich wpływu na rozwój innowacyjności oraz komercjalizację wyników badań.
- Rozwój Uczelni polegający na pozyskiwaniu do współpracy naukowców i dydaktyków rozpoznawalnych międzynarodowo.
Realizacja oczekiwań i potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego
- Zwiększanie możliwości w obszarze edukacji, badań naukowych i komercjalizacji wyników badań poprzez rozwijanie współpracy krajowej i międzynarodowej.
- Wzmacnianie relacji z politykami, samorządem i przedsiębiorcami oraz związkami i organizacjami pożytku publicznego, aby wzmocnić postrzeganie Uczelni jako jednostki wiodącej, o ugruntowanej i stabilnej pozycji.
- Partycypacja w realizacji ambitnych projektów lokalnych.
- Wspieranie studentów w zatrudnianiu poprzez podpisywanie umów i porozumień z pracodawcami.
- Podpisanie porozumień o współpracy w zakresie działalności naukowej, badawczej, produkcyjnej i dydaktycznej z krajowymi i zagranicznymi podmiotami otoczenia społeczno-gospodarczego.
Usprawnianie zarządzania uczelnią
- Zwiększanie efektywności kształcenia i usuwanie barier w osiągnięciu celów i aspiracji w byciu wiodącą Uczelnią zawodową w Polsce.
- Rozwój oparty na silnych stronach, kreowanie marki Uczelni – osiąganie ambitnych celów strategicznych
- Identyfikacja potencjalnych obszarów inwestycyjnych.
- Utrzymanie długoterminowej stabilności finansowej.
- Wzrost efektywności zarządzania Uczelnią poprzez wsparcie rozwoju grupy pracowników niebędących nauczycielami akademickimi oraz wypracowanie efektywnego systemu motywacyjnego.
- Propagowanie informacji na temat Uczelni w mediach.
- Udostępniane obiektów sportowych Uczelni dla ważnych i prestiżowych wydarzeń wzmacniających wizerunek Akademii Bialskiej.
Promowanie ekologii i postaw proekologicznych
- Kształcenie studentów uwzgledniające troskę o środowisko naturalne.
- Promowanie ekologicznych rozwiązań.
- Inwestycje w energooszczędne i tanie zaplecze mieszkaniowe dla studentów mające na celu pozyskanie dodatkowych kandydatów na studia.